Syyskokous

marraskuu 1st, 2016 by Arja Vähämäki

10 §     YHDISTYKSEN SYYSKOKOUS

Yhdistyksen syyskokouksessa käsitellään seuraavat asiat:

  1. kokouksen avaus
  2. valitaan kokoukselle puheenjohtaja, sihteeri, kaksi pöytäkirjantarkastajaa ja kaksi ääntenlaskijaa
  3. todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
  4. vahvistetaan kokouksen työjärjestys
  5. hyväksytään yhdistyksen toimintasuunnitelma seuraavaksi kalenterivuodeksi
  6. määrätään yhdistyksen jäseniltä kannettavien liittymis- ja jäsenmaksujen suuruus seuraavaksi kalenterivuodeksi ja jäsenmaksun eräpäivä
  7. hyväksytään yhdistyksen talousarvio seuraavaksi kalenterivuodeksi.
  8. valitaan hallituksen puheenjohtaja ja muut jäsenet seuraavaksi kalenterivuodeksi
  9. valitaan kaksi toiminnan tarkastajaa ja heille kaksi varamiestä
  10. käsitellään muut kokouskutsussa mainitut asiat.

MUISSA ASIOISSA OVAT ESILLÄ:

– kevään 2017 rompetorin järjestelytoimikunnan nimeäminen

– St Michel Oldtimer Run 2017 -tapahtuman etukäteisvalmisteluista vastaavien nimeäminen

Hallituksen tietoon ei ole tullut kokouskutsun lähettämispäivään mennessä muita tässä kokouksessa käsiteltäväksi esitettyjä asioita. Kokouksen kohdassa muut esille tulevat asiat voidaan ottaa asioita esille.

Hallituksen laatimassa esityksessä toimintasuunnitelmaksi ja talousarvioksi lähdetään siitä, että Otavan tontille rakennetaan n 30 m2 suuruinen puuliiteri vuoden 2017 aikana.

Hallitus esittää talousarviossa, että varsinaisia jäseniä koskeva vuosijäsenmaksu säilytetään 50 eurona ja liittymismaksu uusien varsinaisten jäsenten osalta on 25 eurona. Perhejäsenten jäsenmaksu ehdotetaan säilytettäväksi 8 eurona. Muun SAHK:n jäsenkerhon kautta Automobiili-lehden saavien ”ulkojäsenten” osalta jäsenmaksu ehdotetaan säilytettäväksi 26 eurona. Perhe- ja ”ulkojäseniltä” ei peritä liittymismaksua.

Tervetuloa ottamaan kantaan ja tekemään päätöksiä kerhomme tulevaisuuteen liittyvistä asioista!

Mikkelin Mobilistit ry:n hallitus

Hirveä pettymys ja harmitus kääntyi voitoksi

syyskuu 1st, 2016 by Arja Vähämäki

Tämänvuotisessa Suur-Saimaan Ympäriajon Asu-ajoneuvokilpailussa lauantaina 2.7. Lappeenrannassa nähtiin 30 esitystä kolmessa eri sarjassa. Oli puhuva auto, täysin hullua meininkiä ja varsin vallattomia tarinoita.

Päätuomarina toimi Pekka Tuhkalainen Mikkelin Mobilisteista sekä vaatetusta, rekvisiittaa ja esiintymistä arvioivat Irma Mäkelä ja Riti Kähkönen. Videokuvaajana toimi Markus Häkkinen ja assistenttina Saara Vauhkonen.

palkitut16_VR

Heimarissa oli tiivis tunnelma, kun asu-ajoneuvokilpailun parhaat palkittiin. Kuvassa ammattilaisten sarjan parhaat. Kuva: Vesa Ripatti

Sarja B, vuonna 1965 ja sen jälkeen valmistuneet ajoneuvot:

1. 183 Antti Vähälä Ford Escort 1300 GT vm. 1971, Asikkala
2. 209 Tom Tanninen Saab Sonett III vm. 1973, Vantaa
3. 207 Nina Paunonen Jaguar XJ6 3.4 Series 3 vm. 1983, Imatra

Kunniamaininnan sai 13 esitystä.

Sarja A, ennen vuotta 1965 valmistuneet ajoneuvot:

1. 25 Tapani Kokki Mercedes-Benz 170 VA vm. 1952, Nakkila
2. 77 Ilkka Nuutinen Cadillac Sedan De Ville vm. 1962, Vantaa
3. 101 Sari Lepo Neckar Europa Special 4D vm. 1964, Savonlinna

Kunninamaininnan sai neljä esitystä.

Sarja AA, ”Ammattilaiset” eli vuosien 2013 – 2015 vastaavassa kisassa palkitut

1. 205 Marko Eiskonen Pontiac Firebird vm. 1983, Mikkeli
2. 250 Juha Juurikkala Citroën CC 2400 ie vm. 1983, Mäntyharju
3. 213 Anu Savolainen Cadillac Eldorado vm. 1973, Imatra

Kunniamaininnan sai neljä esitystä.

Parhaat esitykset palkittiin Ympäriajojen iltajuhlassa Heimarissa. Asu-ajoneuvokilpailuun osallistuvat saavat muistoksi dvd:n, jossa on kaikki esitykset. Kooste on lähetetty kilpailijoille.

Asu-ajoneuvokilpailu 2016 lopputulokset

Marko Eiskosen lemppari Ritari Ässä -auto

205_AA_kisa16_AV

Ammattilaissarjan voittajat nro 205 Marko Eiskonen ja Suvi Ikonen saapumassa Ritari Ässä -autollaan asu-ajoneuvokilpailuun. Kuva: Arja Vähämäki

205_arviointi_AV

Päätuomari Pekka Tuhkalainen tarkistaa ajoneuvotietoja. Cadillas vm. 1956  vaihtui viime hetkellä tähän kaunottareen. Kuva: Arja Vähämäki

Elviksen auto jäi pihalle

– Vielä perjatnaina 1.7. näytti vahvasti siltä, että Käkkylä (Cadillac vm. 1956) on ajokunnossa Suur-Saimaan Ympäriajoihin, mutta vanhojen autojen kanssa mikään muu ei ole varmempaa kuin epävarmuus, kertoivat Suvi ja Marko.

Marko kertoi, että auto on seisonut kuusi vuotta ja liikkunut vain narun perässä talvisäilöstä kesäsäilöön ja päinvastoin.

– Voi jumankekka niitä hetkiä, kun sai fiilistellä ratin takana ja päristellä, leikkiä että se oikeasti toimii. Kyllä sekin hetki vielä koittaa. Varmasti. Nyt ei enää anneta periksi. Melkein seitsemän vuotta on etsitty uutta moottoria ja osia sieltä täältä ja vähän tuoltakin. Vihdoin ja viimein ollaan siinä pisteessä, että kohta liikutaan ilman narua! Monta hikistä ja rasvaista iltaa, monta vastoinkäymistä; milloin vuoti kampiakselin takapään tiiviste, milloin oli polttoaineen saannissa vikaa, milloin mitäkin ”pientä” korjattavaa. Uusi kone, uudet osat, missä vika? Välillä jäi kone levälleen kaikkine osineen ja työkaluineen, pakko oli lähteä haukkaamaan happea ja rauhoittumaan hetkeksi. Äkkiä kiukku kuitenkin aina laantui ja uudella innolla taas pähkäilemään, miten ongelma ratkaistaan. Se on se viha-rakkaussuhde. Jännä juttu. Naisten kanssa ei ole yhtä helppoa… 😀 jatkoi Marko.

– Monen muun auton kohdalla olisi ehkä hanskat heitetty tiskiin, mutta tällä autolla on ihan erityinen paikka sydämessä (ja pihassa).

markonautot_ME

Markon museoajoneuvot. Kuva: Marko Eiskonen

– Raatona sen olen ostanut ja itse kasannut, sei ei ollut mikään lyhyt projekti. Puhutaan siis vuosista. Olen aina pitänyt Elviksestä. Sen ajan musiikki, hienot autot ja aikakausi yleisesti on aina kiehtonut. Elviksellä oli useita Kädejä ja yksi oli minusta erityisen hieno. Siitä se ajatus sitten lähti. Tämä minun vuoden 1965 Cadillac Coupe De Ville on täsmälleen samanlainen kuin Elviksellä oli. Toki pieniä eroja saattaa löytyä, kuten esimerkiksi Cadillacin merkit. Elviksellä ne oli oikeaa kultaa, minulla ei. Jossain pitää kuitenkin säästää, että säilyy palvelu kotona, eikä tarvitse autotallissa nukkua. 😀 Marko jatkaa.

– Monet illat on tullut istuttua mökin laiturilla Käkkylän sielunelämää pohtien. Ihan kyllästymiseen asti, jos emännältä kysytään. Minkäs sille voi, että tyyntä Puulaa katsoessa mieli lepää ja ongelmat ratkeaa kuin itsestään. Se siitä, hän jatkoi.

Voi sitä harmituksen määrää

Marko jatkaa kertomustaan:

– Ympäriajojen viikonloppu lähestyy uhkaavasti ja ”pikkuvikaa” löytyy vähän väliä. Niin sanottua sisäänajoa ei ehdi tehdä, jos vikoja ei saa kuntoon. Niin siinä sitten loppupelissä kävi, että aika loppui kesken ja perjantaina piti ottaa varasuunnitelma käyttöön. Kädi jää vielä kotiin ja lähdetään kiertämään Saimaata Pontiacilla. Liian iso riski lähteä ajamaan niin pitkä matka autolla, jolla ei ole ajettu moneen vuoteen ja joka on juuri saatu ajokuntoon monen pettymyksen ja vastoinkäymisen jälkeen. Sitä harmituksen määrää ei voi sanoin kuvailla!!!! Marko jatkaa.

– Ajatukset siis 60-luvulta 80-luvulle. Vermeet oli valmiina viikonloppua varten ja nyt sitten etsimään uudet vaatteet ja keksimään jotain asu-ajoneuvokilpailua varten. Eihän siitä nyt tämän takia pois jäädä! Taas vaihteeksi aika loppuu kesken ja harmituksen keskeltä pitäisi yrittää keksiä jotain asu-ajoneuvokisaan. Puolenyön maissa, kun nukkumaan käytiin, oli vieläkin auki, mitä kameralle esitetään.

Pienen pojan unelma-auto

Marko kertoi, että 80-luvulla suosiossa oli Ritari Ässä.

– Myös minun yksi lemppari ja varmaan monen muunkin pienen pojan unelma oli saada joskus oma Ritari Ässä -auto. 😀 Sitten sattui sopivasti tulemaan kohdalle ja siinä se nyt on: pienen pojan unelma-auto! Kun sillä ensimmäisen kerran kotiin tulin, oli emännän kommentti vain, että seuraavaksi sitten varmaan Barmanin auto(ko)!

– Ulkoisesti auto on rakennettu vastaamaan alkuperäistä K.I.T.T:iä. Hetken mietimme, kehtaako sillä lähteä tyylikköiden museoajoneuvojen tapahtumaan. No hitto, miksei? Onhan tämäkin jo museoiässä. 😀 Sisustaa pitää laittaa uuteen uskoon monessakin mielessä, mutta kaikki aikanaan, hän jatkaa.

Emännän idea takapenkiltä

– Lauantaiaamu ja ei vieläkään mitään ideaa. Aamukahvit huiviin ja sitten ei mennytkään kauan, kun huomasin istuvani emännän edessä tukka käkkärällä. Kai hänellä jotain ideaa oli. Siinä, kun tukkaa käherrettiin, oli ainakin se meillä selvillä, että Michael ja Bonnie, mutta mitäs sitten? Lähdettiin ajamaan kohti Lappeenrantaa. Koukattiin vain appiukko kyytiin matkan varrelta. Eipä noita ideoita ollut hänelläkään, vaikka verbaalisesti kovinkin lahjakas suupaltti on.

– Lappeenranta alkoi jo häämöttää ja kuvaukseen ei ollut kuin puolisen tuntia aikaa. Silloin ajateltiin, että antaa olla. Kun ei keksi, niin ei keksi. Harmituksen määrä on vieläkin päällimmäinen tunne molemmilla. Ei siinä mitään nasevaa juttua pysty keksimään.

– Yhtäkkiä emäntä kiljaisi takapenkiltä tarinaa tulemaan. Hetken aikaa aikaisemmin jo ihmettelin, kun oli ollut niin hiljainen koko matkan. En toki sanonut mitään asiasta, vaan nautin tilanteesta. 😀 Idea kuullosti hyvältä. Siitä se lähti aika helposti lutviutumaan omalla painollaan ja ensimmäisen kerran tuli hyvä fiilis, vaikka ”jouduttiin” lähtemään Pondella liikenteeseen.

Voitto kotiin

– Hirveä pettymys ja harmitus kääntyi kuitenkin loppujen lopuksi voitoksi kaikin puolin. Voitto asu-ajoneuvokisassa ja Ajoneuvoksen titteli. Kädi käy tällä hetkellä paremmin kuin hyvin. Big Wheelsiin sillä päästiin ja toimi kuin unelma, eikä mitään ongelmia ilmennyt. Loppu hyvin, kaikki hyvin! kertoi Marko Eiskonen heinäkuun lopulla.

mju205_VR

Sunnuntaina Mäntyharjun rastilla riitti uteliaita. Suvi ja voittopokaali kuvattavana. Kuva: Vesa Ripatti

ajoneuvos2016_ME

Asu-ajoneuvokilpailun 2016 voittaja tuore SSYA-ajoneuvos Marko Eiskonen sekä Suvi Ikonen Heimarissa. Kuva: Marko Eiskonen

Tuomareiden ajatuksia

Irma Mäkelä kertoi Ympäriajojen jälkeen että SSYA2016 Asu-ajoneuvokilpailun osanottajamäärä yllätti, koska autokuntia oli ilmoittautunut kisaan entistä enemmän. Myös sarjojen osallistujarakenne yllätti, koska ensikertalaisia, siis B-sarjan osanottajia, oli tänä vuonna eniten eli 16.

– Aikaisemmin osallistujien, eli AA-sarjan osallistujamäärä taas oli pienempi kuin koskaan aikaisemmin. Siksi ei jaettukaan siinä sarjassa perinteistä neljättä palkintoa, hän jatkaa.

Tuomarien perusteluissa nousi esille uudet ideat ja näkökulmat sekä tarinoiden monipuolisuus ja ajankuva. Autokuntien asun ja ajokin yhtenäisyys ja visuaalisuus nousivat muutamissa autoissa esille huomattavasti. Niitä puntaroitiin ja saattoivat ratkaista sijoituksenkin, kun kahdesta hyvästä piti valita toinen, hän pohtii.

– Matka-aiheisiin oli tänäkin vuonna löytynyt ihan uusia ideoita huumorilla höystettynä. Esimerkkinä näistä vaikkapa Juuso Juurikkalan ja Marko Eiskosen autojen ympärille kehitetyt tarinat. Juuri näitä uusia näkökulmia toivotaan, niin kesäisen hauskoja kuin ”lavatanssimatkat” ovatkin, Irma jatkaa.

Kaiken kaikkiaan osanottajien innostuneisuus ja paneutuminen kilpailuun lämmitti tuomariston mieltä ja antoi uskoa tulevien vuosien jutuille.

– Ja nuori mopotyttö valloitti tuomarit, vaikkei sijoitusta asu-ajoneuvokilpailussa vielä tullutkaan, tiivisti Irma Mäkelä.

 

 

Arja Vähämäki

 

 

Päijät-Häme Ajo

elokuu 31st, 2016 by Arja Vähämäki
paijathameajo_RM

Kaksi Ruotsin rautaa rinnakkain. Meidän puna/valkoinen Amazon vm. 1959 ja tervakoskelaisen Jari Oinosen omistama harvinainen Amazon S vm. 1960. Oinonen sijoittui kolmanneksi F luokassa.

Puruveden ympäriajojutun yhteydessä mainitsin että tänä kesänä oli toinenkin erinomaisesti järjestetty ajotapahtuma ja se oli Päijät-Hämeen Mobilistien järjestämä Päijät-Häme Ajo.

Automobiili-lehdessä on jo julkaistu perusteellinen juttu näistä ajoista, joten en kirjoita siitä yksityiskohtaisemmin tällä palstalla.

Ajojen lähtö- ja maalipaikkana toimi luonnonkaunis Vääksyn kanavapuisto, jossa myös tapahtuu vuosien varrella valtavan suosion saanut Vääksyn mobilisti-ilta. Eri vuosikymmenen autoille oli jo etukäteen ilmoitettu kokoontumispaikka ja näin järjestys säilyi erinomaisesti.

Vääksystä lähdettäessä reitti suuntautui Kalkkisten, Vesivehmaan ja Paimelan kautta Lahden satamaan, jossa oli lounastauko Sibeliustalon ravintolassa.

Lahdesta matka jatkui Hollolan kirkonkylän kautta Viitailaan ja sieltä takaisin Vääksyyn.

Tehtävärasteja hoitamaan oli valjastettu paikallisia kyläyhdistyksiä ja autojen merkkikerhoja. Tämä takasikin, että rastitehtävät olivat etityisen vaikeita. Mutta niin kuin Oy Veikkaus Ab sanoo: ”Jos et veikkaa, et voi voittaa”. Niinpä meidänkin autokunta veikkasi ja joitakin asioita myös tiesi. Se tuotti kolmannnen sijan luokassamme ja yleiskilpailun seitsemännen.

Sateinen sääkään ei latistanut ajoreitin upeita maisemia ja erittäin paljon katselijoita oli vilkuttamassa reitin varrella.

Koska autokunnallamme ei ollut tilaisuutta jäädä palkintojen jakoon asti, luovutti Päijät-Hämeen mobilistien puheenjohtaja Antti Vähälä henkilökohtaisesti palkintomme Suur-Saimaan ajojen yhteydessä.

Palkinnot olivatkin todella erikoisia, sillä koskaan aikaisemmin en ole joutunut itse kokoamaan saamaani palkintoa. Kaikki palkinnot oli suunniteltu Lahden Ammattikorkeakoulun Muotoluinstituusissa ja ne oli valmistettu Pelaser Oy:ssä.

Ruostumattomaan teräslevyyn oli laser-tekniikalla poltettu erilaisia kuvioita ja meidän levystä muodostui lopulta henkilöauto.

Jostakin syystä Volvo-kuljettajat menestyivät näissä ajoissa erinomaisesti. Luokassa 60-69 kolme ensimmäistä palkintoa menivät Volvo-kuljettajille ja me luokassa 40-59 saimme Amazonilla kolmannen sijan.

Päijät-Hämeen Mobilistit olivat paneutuneet tehtäväänsä perusteellisesti ja se näkyi kaikessa toiminnassa. Mielestäni nämä olivat SA-HK:n parhaat kokoontumisajot, joihin olen osallistunut.

 

Raimo Mustonen

 

 

 

 

SSYA2016-tulokset ja kuvagallerioita

elokuu 1st, 2016 by Arja Vähämäki
174_juhanipietikainen_AV

174 Juhani Pietikäinen Mikkelin Mobilistit voitti 24. Suur-Saimaan Ympäriajon 2016. Kuva: Arja Vähämäki

SSYA2016 tarkistetut tulokset:

Lue lisää Mikkelin Mobilistien kotisivulta

SSYA2016 tarkistetut lopputulokset

Yleiskilpailu 2016
Luokka 1
Luokka 2
Luokka 3
Luokka 4
Luokka N, MP ja H

Asu-ajoneuvokilpailu:

Asu-Ajoneuvo 15.8.2016

Kuvagallerioita:

Aki Vuorinen

Pitkä Nieminen

Tuomo Himmanen

Ryhmä SSYA2016 Facebookissa:

24.Suur-Saimaan Ympäriajo. 2.-3.7.2016 Julkinen ryhmä

Kirjaudu! Kuvia ja linkkejä lisää.

II Puruveden Ympäriajo

kesäkuu 23rd, 2016 by Arja Vähämäki

jupit_RM

Jupin pariskunta Naarajärveltä ja Chevrolet 1927 olivat ajojen kuvatuimpia.

Alkukesällä meitä Mobilisteja on hemmoiteltu parilla erinomaisesti järjestetyllä mobilistitapahtumalla.

11.6. starttasi II Puruveden Ympäriajo Savonlinnasta. Ilahduttavasti viime vuonna aloittanut ajotapahtuma oli kehittynyt entistä paremmaksi. Toinen tapahtuma oli Päijät-Hämeen Mobilistien jäsrjestämä SA-HK:n valtakunnallinen ajotapahtuma, joka sekin oli eräs parhaimmista, joihin olen osallistunut. Mutta palataan siihen myöhemmin.

II Puruveden ympäriajosta tuli kerralla suosittu, sillä osanottajien määrä kasvoi viime vuodesta yli viidelläkymmenellä.

Uusi reittivalinta Savonlinnasta Kerimäelle oli erinomainen ratkaisu, sillä hyväkuntoisen sivutien varrella oli kauniita maisemia ja muita liikkujia vähän. Ennakkotiedotus oli mennyt hyvin perille, sillä katselijoita oli reitin varrella paljon. Uutta oli myös pieni koukkaus Kesälahden keskustan kautta, joka sijaitseen n. 3 km kuutostien sivussa.

Varsinainen pointti sijaitsi maalipäässä Savonlinnassa. Ajojen järjestäjät olivat saaneet pysäköintitilaa maaliin tuleville autoille Savonlinnan pääkadulta Olavinkadulta, joka oli muutettu klo 12-17 kävelykaduksi. Sen varrelle voitiin parkkeerata vinopysäköintiin paljon autoja, joita savonlinnalaiset sankoin joukoin tulivat ihailemaan.

kaunotar_RM

Volvoon ihastunut kaunotar Olavinkadulta.

Ja kun Volvolla ajaa, ei juttukavereista ole puutetta. Olen kuullut useita tarinoita rallivolvoista ja niiden virityksistä. Olen kuullut juttuja Göteborgin tehtaalla tehdyistä etupalkin piilovahvennuksista ja tarinoinut eläkkeellä olevan rovaniemeläispoliisin kanssa 444 mallin toimivuudesta Lapin pakkasissa jne. Savonlinnassa luokseni tuli kaveri, joka oli ollut aikoinaan Volvon tehtaalla liukuhihnan ääressä tekemässä juuri tällaisia PV 544 malleja, kuin minulla. Liukuhihnalla valmistuvasta autosta kokoonpanijat näkivät mihin maahan kulloinkin valmistuva auto oli menossa. Suomalaiullasten työntekijöiden keskuudessa oli kuulemma kirjoittamaton sääntö, että Suomeen menevät Volvot kasattiin aina tavallista huolellisimmin!

Olavinkatu oli mustanaan väkeä tutustumassa ympäriajoon osallistuviin autoihin ja tuona päivänä koko Savonlinna oli virittäytynyt alkavaan kesään, sillä Suomen Virallinen Kesän Avaus tapahtui myös siellä. Kaikki nämä järjestelyt osoittivat sevästi, kuinka erinomainen yhteistyö vallitsee ajojen järjestäjien, kaupungin viranomaisten ja liike-elämän kesken.

Kiitokset erinomaisesta ajotapahtumasta!

Raimo Mustonen

Mikkelin Mobilistit ry


          

Rentoa juhannusta

kesäkuu 22nd, 2016 by Arja Vähämäki

Juhannus_16

Suur-Saimaan Ympäriajo lähestyy

kesäkuu 15th, 2016 by Arja Vähämäki

mainos16_miämediaan

Suur-Saimaan Ympäriajot järjestetään 2 .- 3.7.2016. Nyt kyseessä on jo 24. kerta, jolloin Saimaata kierretään isommalla joukolla ja museoajoneuvoikäisellä kalustolla. Matkan varrella osanottajat joutuvat suorittamaan erilaisia leikkimielisiä tehtäviä, joista saavat kilpailupisteitä. Omana kilpailuna arvostellaan osallistujien asut ja muu rekvisiitta sekä niihin keksitty tarina. Lähtö tapahtuu tänä vuonna Lappeenrannasta Auto-Killan pihasta lauantaina klo 9.01. Siellä tapahtuu myös asu-ajoneuvokilpailun arvostelu. Ajoreitti kulkee Joutsenon, Imatran, Ruokolahden, Puumalan ja Anttolan kautta ensimmäisen päivän taukopaikaan Mikkelin Heimariin. Heimarissa on ajoon osallistujien yhteinen iltajuhla ja yöpyminen. Sunnuntaina matkaan lähdetään Mikkelistä Auto-Killan pihasta myöskin klo 9.01. Reitti kulkee Mikkelin torin, Ristiinan, Mäntyharjun, Savitaipaleen ja Taipalsaaren kirkonkylän kautta maaliin Lappeenrantaan linnoitusalueelle

Ajotapahtumassa on mukana kaikkiaan 265 museoikäistä ajoneuvokuntaa ja niinpä ajoreitin varrella ja erityisesti tehtävärasteilla on nähtävissä läpileikkaus suomalaisesta takavuosien ajoneuvokalustosta. Eniten on mukana 60- ja 70-lukujen ajoneuvokalustoa, useimmat entisöityinä museoajoneuvoina, mutta joukossa myös hyvin säilyneitä alkuperäiskuntoisia erikoistapauksia.

Ajoneuvoista vanhin on tällä kertaa vuosimallia 1923 oleva Peugeot Quadrilete, jolla Lahtelainen Seppo Sipiläinen starttaa yli 300 kilometrin mittaiselle reitille ajonumerolla 2. Ennen vuotta 1930 valmistuneita ajoneuvoja tähän maamme suurimmaksi muodostuneeseen veteraaniajoneuvojen retkeilyajoon osallistuu yhteensä 5 kpl. Vähintään 50 vuoden ikäisiä ajoneuvoja tapahtumaan osallistuu kaikkiaan 133 kpl. Iäkkäin kuorma-auto on nurmijärveläisen Kyösti Halin ohjastama Ford F1 vuodelta 1950. Moottoripyöristä löytyy v. 1955 valmistunut lappeenrantalaisen Ari Räsäsen EMW R35. Nuorin ajoneuvon kuljettaja on Pappa-Tunturilla ajoon osallistuva Emma Hammarén Imatralta.

Yleisöllä on vapaa pääsy kaikille tehtävärasteille. Rasteilla jaetaan ilmaiseksi ajojulkaisua, jossa on mm lähtöluettelo ajoihin osallistuvista ajokeista teknisine tietoineen ja muutakin mielenkiintoista tietoa museoajoneuvoharrastuksesta.

Vaikka Suur-Saimaan Ympäriajot ovat monelle ajoneuvokunnalle perinne – tapahtuma, jonne tullaan vuodesta toiseen – mahtuu matkaan uusiakin harrastajia. Tällä kertaa Saimaata tulee kiertämään peräti 66 ensimmäistä kertaa mukana olevaa ajoneuvokuntaa, joukossa ilahduttavasti myös nuorempaa väkeä ja lapsiperheitä. On useita autokuntia, joissa on mukana osallistujia kolmesta sukupolvesta. ( pappa ja mummo, lapsi ja lapsenlapsi ). Suomalaisen ajoneuvohistorian harrastaminen tässä muodossa ei ole tosikkojen torvensoittoa, vaan monet ovat reitillä elämysmatkailun merkeissä, tavaten samalla tuttuja, kenties aivan eri puolella Suomea asuvia harrastajakumppaneitaan. Samalla tulee hoidettua arvokkaasti ikääntyneen kaluston ulkoilutusta, paikalleen juuttuminen kun jumittaa nivelet.

Suur-Saimaan Ympäriajojen järjestelyistä vastaavat yhteisvoimin kaksi alueellista veteraaniajoneuvokerhoa; Etelä-Karjalan Vanhat Ajoneuvot ry. ja Mikkelin Mobilistit ry. Tapahtuman järjestäminen on kerhojen jäsenistölle melkoinen voimanponnistus. Talkoissa on mukana yli 100 henkilöä, joista useimmat molempina ajopäivinä.

Tämänvuotisten Suur-Saimaan Ympäriajojen reitti ja tehtävärastien paikat sekä aukioloajat käyvät selville oheisesta aikataulusta ja kartasta.

Lisätietoja: Suur-Saimaan Ympäriajojen Järjestelytoimikunta

Matti Lahti E-KVA puh. 0400 652 784

Seppo Kiiski M M puh. 050 521 6517

Risto Ruuskanen M M puh. 0500 653 570

Aikataulu ja kartat ym. infoa:

kansi_miamediaan

SSYA-ajojulkaisu jaossa rastipaikoilla. Kuva: Arja Vähämäki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ssya_osanottajaluettelo_150616_AV

ssya16_aikataulu_AV

reitti16

Reittikartta 2-3.7. Kuva: Risto Ruuskanen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wanhatautot16

Wanhat Autot 2016 -nimikkoviinien tilausohje. Lisätietoja Sirpa Villanen Ollinmäen viinitila, Anttolantie 1640, 52100 Anttola  puh. 015 653 620

ollinmäki_190516_SV

Järjestelytoimikunta Ollinmäellä 18.5. Kuva: Sirpa Villanen

 

SSYA2016-järjestelytoimikunta

kukka

Toimintakertomus 2015

huhtikuu 14th, 2016 by Arja Vähämäki

Hallitus ja sääntöjen edellyttämien tehtävien hoitajat

Yhdistyksen hallituksen muodostivat kertomusvuoden aikana:

Kari Laukkanen puheenjohtaja

Seppo Kiiski varapuheenjohtaja

Paavo Kokkonen jäsen, sihteeri

Seija Hytönen jäsen

Vesa Paasonen jäsen

Veikko Saalasti jäsen

Risto Teittinen jäsen

Hallitus on kokoontunut kertomusvuoden aikana viisi ( 5 ) kertaa erilliseen kokoukseen. Kerhon varapuheenjohtaja Seppo Kiiski toimi vt. puheenjohtajana kertomusvuoden tammikuun – helmikuun ajan. Rahastonhoitajan tehtäviä hoiti kertomusvuoden ajan Anne Kuukka ja jäsenrekisterin hoitajana oli Paavo Kokkonen (varalla Keijo Eljos). Yhdistyksen toiminnan tarkastajina toimivat kertomusvuoden ajan Raimo Mustonen ja Risto Ruuskanen ja heidän varahenkilöinään Keijo Eljos ja Pertti Myyryläinen.

Jäsenistö

Vuoden alussa oli varsinaisia jäseniä 237 (edellisen vuoden alussa 229). Kerhon jäsenyydestä erosi kertomusvuoden aikana tai sen lopussa omasta aloitteestaan jäseniä ja yksi jäsen todettiin eronneeksi (6/14) maksamatta jääneen vuosijäsenmaksun vuoksi. Uusia jäseniä kerhoon liittyi kertomusvuoden aikana niin, että jäsenmäärä vuoden 2015 lopussa oli 258. Perhejäseniä oli tämän lisäksi 38 (28).

Sääntömääräiset kokoukset

Yhdistyksen sääntömääräinen kevätkokous pidettiin 1.4.2015 Otavan hallin kerhotilassa (Kalliotie 17) Mikkelissä. Siinä hyväksyttiin kerhon toimintakertomus ja tilit vuodelta 2014.

Yhdistyksen sääntömääräinen syyskokous pidettiin 4.11.2015 Otavan hallin kerhotilassa. Siinä hyväksyttiin yhdistyksen toimintasuunnitelma ja talousarvio vuodelle 2016 sekä valittiin yhdistyksen hallitus vuodelle 2016.

Varsinainen toiminta

Kerhoiltoja pidettiin kuukausikokouksen merkeissä pääsääntöisesti aina kuukauden ensimmäisenä tiistaina. Kuukausikokoukset pidettiin Otavan hallin kerhotilassa. Talkooiltoja ja talkoopäiviä pidettiin kertomusvuoden aikana pääsääntöisesti kunkin kuukauden muina tiistaipäivinä.

Otavan tontilla järjestettiin kertomusvuoden keväällä ja syyskesällä polttopuutalkoot, joiden yhteydessä siirrettiin kuivia polttopuita kattilahuoneen viereiseen kotokseen sekä pätkittiin, pilkottiin ja pinottiin uusia klapeja kuivumaan vastaisen varalle.

Chevrolet-paloauto

Paloauton entistämisprojektia jatkettiin tiistai-iltaisin pienellä joukolla, yleensä 2-4 henkilön voimin. Chervolet saatiin valmiiksi kesäkuun alkuun mennessä. Se katsastettiin ja museorekisteröitiin 23.6. Rankkasade kastoi Letukan ja sen katsastusmiehistön. Letukan esimmäinen julkinen esittely oli Suur Saimaan Ympäriajojen ennakkotapahtumassa Mikkelin torilla 28.6. Kesän aikana Letukka oli muutamassa tapahtumassa esillä.

Tapahtumia ja retkiä

Otavan uuden hallin lopputarkastus oli 10.1.2015. Keväällä halliin asennettiin ilmalämpö pumppu jolla hallin lämmitystä pidettiin +8 asteen lämpötilassa syksystä alkaen.

Urheilumuseo Helsinki Olympia stadion ja Raimo Stenvall Automuseo Tuusula 31.1. Mukana oli 32 kerhon jäsentä.

Keski-Suomen Mobilistien talviajossa Laukaa Peuranka 14.2. oli Mikkelin Mobilistit edustettuina viisi ( 5 ) ajoneuvokunnan; Olavi Summanen, Raimo Mustonen, Veikko Lång, Pekka Airola ja Olavi Nenonen.

Kivijalkakauppiaat tempaus yhdessä Mikke ry:n kanssa 18.4. Mukana 5 kerhomme jäsenten ajoneuvoa.

Mikkelin Mobilistien kevätrompetori järjestettiin kertomusvuonna neljättä kertaa. Paikkana oli nyt Uutela Hirvensalmen ja Mäntyharjun risteyksessä oleva Hirvensalmen kunnan omistama teollisuuskiinteistö ja kiinteistön piha-alue. Museoajoneuvonäyttely järjestettiin kiinteistön piha-alueella Ajankohta oli la 25.4. Tapahtuma onnistui hyvin. Sääkin suosi tapahtumaa. Tapahtuman yhteistyökumppaneina olivat Aten Marja-Aitta ja Lahnaniemen kylätoimikunta. Tapahtumaan osallistui 12 kerhomme jäsentä. Museoajoneuvonsa toivat esille 36 kerhomme jäsentä.

SAHK:n sääntöjenmääräiseen kevätkokoukseen Iisalmessa 25.4. osallistui Kari Laukkanen ja Pekka Tuhkalainen.

Otavan Huvikummun pihassa pidettiin 1.5. Vapputapahtuma, jossa oli mukana 18 kerhomme jäsenen museoajoneuvoa. Tapahtuman järjesti Otavan Lions Klubi

Perinteinen matka Viroon Kurtnan rompetorilla tehtiin 2.-3.5. yhteisellä bussikuljetuksella, mukana 25 osanottajaa. Matka tehtiin Olavi Valkosen bussilla, Olavin toimiessa kuljettajana

ST. MICHEL CLASSIC Klassikkoajoneuvonäyttely Jäähallilla oli 9 – 10.5. Näyttelyssä oli esillä 31 jäsenemme ajoneuvoa. Näyttelyn järjesti Markku Vlasow. Kauneimman auton tittelin voitti Kari Pulkkisen auto Dodge Challenger 1971

Classic Motorshow-tapahtuma Lahdessa 2 – 3.5. osallistui kaksi ( 2 ) autokuntaa. Näytteille asettaneiden joukossa oli neljä ( 4 ) kerhomme jäsentä. Näyttelyyn osallistui lisäksi 12 ajoneuvokuntaa.

16.5. tehtiin MM:n yhteiskuljetusmatka Päijät-Hämeen Mobilistien rompetorille Lahden Jokimaalle. Mukana matkalla oli 31 kerholaista/perheenjäsentä. Matka tehtiin Olavi Valkosen bussilla, Olavin toimiessa kuljettajana.

Kuninkaantien ajoihin Korialla 26.5. osallistui Olavi Summasen ja Kari Laukkasen autokunnat.

Perinteinen Kaudenavausajelu oli ohjelmassa 26.5. Ajoreitti suuntautui Löydön kartanon rantasaunalle (Ristiina). Mukana oli 60 jäsentä/perhejäsentä ja liikkeellä oltiin 31:llä vanhalla ajoneuvolla.

Savonlinnassa järjestettiin ensimmäinen Puruveden ympäriajo 6.6. Mukana oli 14 autokuntaa Mikkelin Mobilisteista.

Yhteiskatsastukseen Mäntyharjulla 13.6. J-T katsastuksella osallistui 26 ajoneuvoa.

Kesäkatu tapahtuma Mikkelin torilla 26.6.. Mukana oli 50 Museoajoneuvoa osa ajoneuvoista oli 27.6 Mikkelistä startanneen SSYA:n osallistuvia ajoneuvoja.

Pitkäjärven ABC tapahtumaan klo 19:00 osallistui 20 ajoneuvoa.

23. Suur-Saimaan Ympäriajot järjestettiin 27.6.-28.6.15. Mikkelin Mobilistien ja E-KVA:n yhteistyönä. Osanottajia oli mukana 259 ajoneuvokuntaa. Osanottajamäärää jouduttiin rajoittamaan ja määräajan (10.3.) jälkeen ilmoittautuneita ei voitu ottaa mukaan ajotapahtumaan lainkaan. Ajoreitille lähtö tapahtui Mikkelistä Auto-Kiltan edustalta. Ajoreitti kulki Mikkelin Auto-Kiltalta Mikkelin torin, Ristiinan Rantatorin, M-harjun, Savitaipaleen ja Taipalsaaren tehtävärastien kautta L-rannan satama-alueella sijainneelle väliaika paikalle. Iltajuhlaa vietettiin Imatran kylpylässä. Toisen päivän lähtö oli Auto-Killan Lappeenrannan toimipisteen pihasta ajoreitti oli Joutsenon, Imatran, Ruokolahden, Puumalan ja Anttolan tehtävärastien kautta Mikkelin Heimariin jossa oli maali.

Rastipaikkojen henkilöstöltä vaadittiin ennakkosuunnittelua ruuhkien välttämisessä, sillä suuren osanottajamäärän vuoksi ajoreitille startattiin molempina ajopäivinä keskimäärin 45 sekunnin välein.

Suur-Saimaan Ympäriajoissa tuli palkintoja Mikkelin Mibilistien jäsenistölle tai tällä seudulla asuville yhteensä 16 kpl. Luokkien palkintoja tuli Mikkelin Mobilisteille yhteensä 7 kpl Asu-ajoneuvo kisassa Antero Teittisen ja Juha Juurikkala voittivat sarjansa.. Ajoneuvot ennen vuotta – 50 valm voittaja Pekka Airola. Ajoneuvot 60 – 67 luokan voitti Jani Varis. Moottoripyöräluokan voitti Jarmo Tuomainen.

Ajajilta saadut palautteet järjestelyjen onnistumisesta olivat edelleen erittäin myönteisiä. Ennakkoilmoittautumisia vuoden 2016 ajoihin kertyi maalipaikalla n. 120 kpl (edellisenä vuotena 180). Sade ja heikosti näkyvillä ollut ennakkoilmoittatumisvihko vaikuttivat tällä kertaa asiaan. Tapahtuman järjestelyissä oli mukana talkooporukkaa yhteensä runsaat 100 henkilöä, heistä suuri osa molempina ajopäivinä. Ajotoimikunnan ”palautepalaveri” järjestettiin 14.8. ja talkooporukan (E-KVA:n & MM:n väkeä) yhteinen saunailta Kyyrönkaidan. Tapahtumaan osallistui MM:stä ja E-KVA:sta yhteensä 65 henkilöä.

Visulahden Matkailukeskuksen alueella järjestettiin 27.6. (jo 26. kerta!) St Michel Oldtimer Run harrasteajoneuvotapahtuma (ajoneuvonäyttely + rompetori). Kerhomme oli mukana tapahtuman järjestelyssä yhdessä kahden muun mikkeliläisen harrasteajoneuvokerhon ( VW Club St Michel ry, Saimaa Vans ry ja St Michel Cruisers ) kanssa. Myös tämä tapahtuma onnistui kaikin puolin odotuksia vastaavasti, näyttelyalueella oli harrasteajoneuvoja esillä n. 650 kpl ja myös yleisöä tapahtumassa kävi mukavasti.

11.7 Suoritti Tarmo Äijälä kivien siirtoa Uuden hallin ympärille kaivinkoneellaan.

Alhon Kotiseutumuseolla Miekankoskella vierailtiin 23.7. Mukana tällä Naistoimikunnan järjestämällä retkellä oli 13 kerhomme jäsentä/perheenjäsentä.

Kalvitsan tanssilava 70 – vuotta tapahtumaan 25.7 osallistui viisi ( 5 ) Museoajoneuvoa ja kuusi ( 6 ) kerhomme jäsentä.

Eijan ja Ollin ajo järjestettiin kertomusvuonna jo 5. kertaa. Ajankohta oli nyt la 22.8. ja tutustumiskohteina olivat tällä kertaa Vuohijärven Taide ja Kulttuurikeskus ja Voikosken automuseo. Ajoreitti oli Vuohijärvi Voikosken automuseo. Osanottajia tapahtumassa oli kaikkiaan 58 aikuista ja kuusi ( 6 ) lasta. Veteraaniajoneuvoja matkassa oli 31 kpl. Mikkelin Mobilisteista mukana oli 28 autokuntaa. Seppo Pesun Skoda Felicia sai kauneimman auton tittelin.

Vanhan hallin kattotalkoisiin 12 – 25.8 osallistui 14 kerhomme jäsentä. Talkoot tehtiin Erkki Lahden ohjeistuksen alaisuudessa. Yläpohjaan lisättiin lämpöeristystä 30 m3. Lisäyksen suorittivat 19.10. Paavo Kokkonen, Seppo Kiiski, Olavi Valkonen ja Oiva Myyryläinen.

Perinteiseen, Autoliiton järjestämään Autonpäivä –tapahtumaan 5.9. ABC Pitkäjärven ja Etelä-Savon Auton pihassa osallistuimme yhteensä 32 veteraaniajoneuvon voimin

Mikkelin Puiston Syysriehaan 8.9. klo 17:00 – 20:00 osallistui 17 kerhomme ajoneuvoa.

20.8 oli Mikkelin raviradalla ravit. Raveissa oli lähtö jossa voittaja sai Mikkelin Mobilistien loimen. Kalustonäyttelyssä oli 17 kerhomme jäsenen autoa esillä.

23.9 Naistoimikunta järjesti tapahtuman Mäntyharjun Kisalassa. Mukana Mobilisteista

kuusi ( 6 ) autokuntaa.

26.9. Auto – Museo Ylämylly Palo – Aukeen Sotamuseo. Teimme retken Olavi Valkosen bussilla. Retkellä oli mukana 39 kerhomme jäsentä/perheenjäsentä.

Museojuna tapahtuma Otava – Hiirola – Kalvitsa – Haukivuori – Otavan satama – Hiirolan asema 3.10. Mukana oli 23 museoajoneuvoa. Museoajoneuvot olivat näytteillä Otavan asemalla ja Kalvitsan asemalla. Tapahtuma oli hyvin järjestetty, yleisöä olisi saanut olla enemmän.

Kymeen Mobilistien vieraina Kouvola – Inkeroisten autohalleilla kävimme 17.10. Samalla retkellä tutustuimme myös Risto Sihvolan Ford näyttelyyn ja Mersu harrastaja Antti Savolaisen kalustoon 15 kpl upeita Mersuja. Matka tehtiin Pasi Kuokkasen bussilla jonka kuljettajana oli kerhomme uusi jäsen Matti Tarkiainen. Matkalla oli 30 kerhomme jäsentä/perhejäsentä. Omalla autolla oli retkellä kuusi ( 6 ) kerhomme jäsentä/perhejäsentä.

Kerhon ja kerholaisten kalustolla tehtiin vuoden aikana kymmenen ( 10 ) hää-, eläkkeellesiirtymis- ja vastaavia kuljetuksia. Näistä ”keikoista” saaduilla kulukorvauksilla ylläpidettiin kerhon museoajoneuvokalustoa.

Marraskuun 28 vietettiin kerhon pikkujoulua ja 30- vuotis juhlaa. Tilaisuus järjestettiin Hirvensalmella Kissakoskella. Paikalla oli kaikkiaan 106 jäsentä/perhejäsent. Tapahtuman yhteydessä nimettiin MM:n vuoden 2015 Mobilisti, jonka tittelin sai Erkki Lahti.

Tilaisuudessa palkittiin hopeisella ansiomerkillä Markku Arminen, Rauno Hokkanen, Seija Hytönen, Arja Vähämäki, Jouni Hämäläinen, Erkki Lahti, Seppo Kiiski, Veijo Kuukka, Kari Laukkanen, Oiva Myyryläinen, Pertti Myyryläinen, Vesa Paasonen Seppo Pesu ja Risto Ruuskanen.

Tilaisuudessa palkittiin Mikkelin Mobilistien standaardilla; Juhani Haimilahti, Tuure Kiiskinen ja Unto Rahikainen, asiokkaasta työskentelystä Mobilistien hyväksi.

Mobilistien sihteerinä 21 vuotta toiminutta Paavo Kokkosta muistettiin juhlassamme 28.11.

Museoajoneuvotarkastukset

Kerhon jäsen Marko Ukkonen kävi kertomusvuoden alkupuoliskolla SAHK:n järjestämän museoajoneuvotarkastuskoulutuksen. Kerhommme jäsen Seppo Liukkonen osallistui Veteraani Moottoripyörä Klubin ma-tarkastajakursiille ja toimii kaksipyöräisten tarkastajana.

Museotarkastuksia kerhon ma-tarkastajat Pekka Tuhkalainen (vastaavaa tarkastaja), Arto Hynninen, Timo Volanen, Seppo Liukkonen ja Marko Ukkonen tekivät kertomusvuoden aikana yhteensä 40 kpl, joista 19 kohdistui kerhon jäsenten/tarkastuksen yhteydessä jäseniksi liittyneiden ajoneuvoihin ja 21 ulkopuolisten ajoneuvoihin.

Naistoimikunta

Kerhossa on toiminut toista vuottaan naistoimikunta. Se kokoontuu Otavan hallin kerhotilassa epäsäännöllisesti tiistai-iltaisin. Naistoimikunnan vetäjänä on toiminut Eija Salokatve.

Kerhon toimitiloihin liittyvää

Otavan hallilla pidettiin varastotilojen järjestelytalkoot toukokuussa. Elokuussa järjestettiin puutalkoot, joiden yhteydessä siirrettiin Pekka Tuhkalaisen tontilla kuivumassa olleet polttopuut kattilahuoneen edessä olevaan katokseen ja pätkittiin ja pilkottiin Rauno Hokkasen kerholle lahjoittamia mäntypöllejä useita kuutioita kuivumaan. Rakennustarvikkeiden järjestelytalkoita jouduttiin pitämään vuoden aikana useita kertoja. Hallitontin lumityöt hoitivat kertomusvuoden aikana Pertti Myyryläinen traktoreineen.

Otavan hallitilan korjaamo-osa oli kertomusvuoden ajan kesäkuun alkuun saakka Chevrolet paloauton entisöintitilana. Tilan etuosan 1 – pilarinosturi oli kuitenkin käytettävissä muiden ajoneuvojen huoltotöihin. Hallitilan muu osa oli kerholaisten ajoneuvojen säilytyskäytössä. Hallitila oli, syyskuusta toukokuulle, täyskäytössä. Säilytyspaikkojen haltijat osallistuivat hallin ylläpidosta syntyneisiin kuluihin aiheuttamisperiaatteen mukaisesti.

Otavan Vanhan hallin käyttökulut olivat kertomusvuonna 12296,66 € kattoremontin osuus oli 8433,74 € ja sähköt 1629,55 € ( vastaavat luvut vuonna 2014 olivat 3723,72 € josta sähkökulut olivat 1868,73 € ) Vuonna 2015 kerhon kiinteistöt vapautettiin kiinteistöverosta.

Tenholan kulut 2015 olivat; Vuokra 1571,16 € ja Sähkö 155,84 € eli kulut yhteensä 1727,00 €.

(Tenholan käyttökulut 2014 olivat 1662,84 € ( josta vuokrakulut 1532,88 € ja sähkökulut 129,96 €. )

Hallikaisen kulut olivat 2015 112,80 €.

Otavan uuden hallin kulut olivat sähkö 233,93 € ja vakuutus 208 €.

Otavan hallitilan lämmitystä hoidettiin edelleen ensisijaisesti puilla. Lämmitysrinkiin osallistui 21 kerholaista. Lämmitystä puilla tehtiin Seppo Kiiskin laatiman vuorolistan mukaan päivittäin tammikuun alusta huhtikuun puoleen väliin ja lokakuun puolivälistä vuoden loppuun. Tällä uutteralla talkootyöllä alennettiin huomattavasti hallin sähkönkuluja. Sähkön käyttö vuonna 2015 oli yhteensä 11415 kWh (vuotta aiemmin 12137 kWh). Vanhan hallin sähkön kulutus oli 9982 kWh ja vastaavasti Uudessa hallissa kulutus oli 1433 kWh. Tenholan kulutus oli 223 kWh. Syksy 2015 oli lämmin ja se näkyy sähkön kulutuksessa.

Hallitilojen tekniikkaan liittyvistä huolto- ja kunnostustöistä ovat huolehtineet ensisijaisesti Keijo Eljos ja Seppo Kiiski.

Tenholankadun halli (Mikkelin kaupungilta vuokralla olevaa tilaa) oli kertomusvuoden ajan ”autotallikäytössä” ja vailla lämmitystä. Tiloissa oli säilytyksessä kerhon museoajoneuvokalusto eli Fargo -62 ja Bedford -64 paloautot sekä Wartburg -64 henkilöauto osan vuotta . Tenholan hallin muut tilat olivat talvikaudella kerholaisten ajoneuvojen säilytystiloina, joihin saatiin sijoitettua kaikkiaan 4 henkilöautoa ja 4 traktoria. Tenholan hallin piha-alueen lumityöt teki kertomusvuoden aikana Veijo Kuukka.

Kerhon omistamassa, vuokratontilla Hiirolassa sijaitsevassa n. 160 m2 pressuhallissa, Hallikaisessa, säilytettiin kerhon ja kerholaisten kalustoa. Hallikainen oli kertomusvuoden ajan edelleen täyskäytössä. Hallikaisen pressuovi jouduttiin korjaamaan kertomusvuoden aikana. Työn hoitivat Pertti Myyryläinen ja Olavi Kaipiainen.

Kerhon ajoneuvokalusto

Kerhon omistamiin, museoajoneuvoiksi katsastettuihin Fargoon (vm 62) ja Bedfordiin (vm 64) tehtiin kertomusvuoden aikana lähinnä ylläpitohuoltoja sekä tarvittavia pienehköjä korjauksia. Kerhon Wartburg (-64) ..museoauto oli katsastusvuorossa kertomusvuoden aikana, mutta sen vuosikatsastus jäi väliin jarrujen kunnostustarpeen takia. Warren jarrut peruskorjattiin. Katsastus siirrettiin keväälle 2016. Fargolla ja Bedfordilla ajettiin vuoden aikana lyhyehköjä ”edustusajoja”.

Entisöintityön uudeksi kohteeksi otettiin 26.11 Kerhon omistukseen vuoden 2011 lopussa Anttolasta Olli Varjosaarelta lahjoituksena saatua Donau-Sisu –merkkistä, projektikuntoista pakettiautoa vm. -56. Tämä DKW Snellasteriin perustava Donau tekniikkaan ja runkoon perustuva, Sisun 10:nstä valmistamasta/kasaamasta pakettiautosta on tiettävästi ainut säilynyt yksilö.

Kerhon vuonna 2004 hankkimaa Dodge-paloautoaihiota (vm -36) säilytetään Hiirolan Hallikaisella, samoin syksyllä 07 Pertunmaalta lahjoituksena saatua Wartburg 311 –henkilöautoa. Ensin mainittu odottaa perusteellista uudelleen rakentamista ja jälkimmäinen kunnostusta joskus tulevina vuosina. Hallikaisella säilytettiin kertomusvuoden ajan myös M-B 406 (Unimog) -maastokuorma-auto (vm 67). Sen käyttökunnostus vaatii ainakin kytkimen korjausta.

Tiedon kulku

Tiedonkulkua kerhossa hoidettiin – paitsi kuukausikokouksien, tapahtumien ja talkooiltojen yhteydessä suusta suuhun –menetelmällä – myös jäsenkirjeiden avulla, joita vuoden kuluessa lähetettiin kolme. Kerhon tiedotusasioista vastaava Arja Vähämäki ylläpiti kerhon kotisivuja ja toimitti Mikkelin Mobilistien toiminnasta kertovaa aineistoa kerhon omien kotisivujen lisäksi myös Mikkelin seudulla toimivaan, mm harrastekerhoja ja yhteisöjä palvelevaan ilmaispalvelimeen Miamediaan. Miamedian aineiston tuottamisessa Arjaa avustivat useammat kerholaiset, aktiivisimmin Olavi Summanen, Raimo Mustonen ja Risto Ruuskanen. Kerhomme toiminnasta löytyy ajankohtaista tietoa sekä omien kotisivujen kautta osoitteessa:

http://www.rivakka.net/mobilist/

että huomattavasti enemmän palvelintilaa tarjoavan Miamedian sivujen kautta osoitteessa:

http://miamedia.fi/mobilistit/

Joustavaa ja taloudellista tiedonkulkua tavoitellessamme käytimme kirjepostin rinnalla sähköpostia ja ryhmätekstiviestejä. Kertomusvuoden ajan jatkoimme tapaa, että kuukausikokouksista tehty muistio lähetettiin tuoreeltaan tiedoksi kaikille sähköpostin piirissä oleville jäsenille. Toimiva sähköpostiyhteys (ja mahdollisuus internetin käyttöön ) oli kertomusvuoden päättyessä 80 %:lla kerhon jäsenistä (200/248).

Muut asiat

Yhdistyksen kaikki vakuutukset kilpailutettiin kertomusvuoden kevättalvella ja keskitettiin parhaan tarjouksen tehneeseen vakuutusyhtiö Lähi-Tapiolaan.

Yhdistyksen jäsenistöstä on järjestyksen valvojan kortti mm: Markku Arminen, Kari Laukkanen Samii Muhonen ja Risto Ruuskanen. He ovat toimineet järjestyksen valvontatehtävissä, Suur-Saimaan Ympäriajossa ja Rompetori tapahtumissa.

Kerhon standaari luovutettiin kertomusvuoden aikana viidelle aktiivijäsenelle. Sen sai helmikuussa Jouni Hämäläinen ja marraskuussa Seppo Liukkonen.

Kerhon arkistotiloissa säilytetyistä Mikkelin lääniin rekisteröityjen ajoneuvojen kantakorteista (60-luvun alulle saakka) kertyi kopiotuloja kertomusvuoden aikana 120 euron verran (ed. vuonna 82 €). Veloitus löydetyn kantakortin kopiolta oli SAHK:n puheenjohtajapalaverin syksyllä 2012 tehdyn päätöksen mukaisesti 30 euroa. MM:n kantakorttiyhdyshenkilönä toimi Keijo Eljos. Ajoneuvojen kantakorttien digitointi on alkanut 2014 aikana. Mikkelin Mobilistien hallussa olevien kantakorttit on pääosin digitoitu.

Keskusjärjestömme SAHK:n kevätkoukseen (la 12.4. Jyväskylä) kerhon edustajina osallistuivat Seppo Kiiski, Kari Laukkanen, Veikko Saalasti ,ja Pekka Tuhkalainen. SAHK:n syyskokoukseen (Jyväskylä 29.11.) osallistuimme kolmen edustajan voimin (Kari Laukkanen, Anne Kuukka, Pekka Tuhkalainen ).

Mikkelin Mobilistit 2016 hallitus

Hyvää joulua!

joulukuu 21st, 2015 by Arja Vähämäki

MM_joulu_miämediaan_AV

Hääkuljetus Juvalle

joulukuu 10th, 2015 by Arja Vähämäki

joannakuvaja_RM

Joanna Kuvaja. Kuva: Raimo Mustonen

On tämä mobilismi hieno harrastus, kun vanha joskus pääsee kuljettamaan nuoria ja kauniita naisia.

Synkkä ja sateinen päiväkään ei tuntunut pahalta, kun vierelleni istahti kaunis Joanna Kuvaja (ent. Väre), Miss Suomen II perintöprinsessa 2007 ja nykyisin MTV3 kanavan Teknavi-ohjelman juontaja.

Minulta oli pyydetty hääkuljetusta Juvalle ja Joanna toimi morsiamen kaasona.

Joanna oli oikein miellyttävä tuttavuus ja eihän sitä tiedä, vaikka Amazon kurvailisi joskus myös Teknavissa.

Hyvää Joulua Mobilistit !

Raimo Mustonen