Rompetori 29.4.

maaliskuu 17th, 2017 by Arja Vähämäki

rompe17

Vuoden 2016 Mobilisti

tammikuu 18th, 2017 by Arja Vähämäki

mobilisti16_karilaukkanen_jr

Kari Laukkanen toimi 8 vuotta tuloksekkaasti ja aktiivisesti Mikkelin mobilistien puheenjohtajana. Kuva: Juha Ruuth

kari_olli_jr

Olli Summanen (oik.) ojentaa pikkujouluissa 3.12. Karille tekemänsä vempaimen, joka muistuttaa taipaleesta Mikkelin Mobilisteissa. Takana mobilisti Veikko Lång. Kuva: Juha Ruuth

talwiajo16_os

Kari Laukkanen ja Olli Summanen Talwiajossa 2016. Kuva: Olli Summasen arkisto

Arja Vähämäki

Suur-Saimaan Ympäriajot 25 vuotta

tammikuu 18th, 2017 by Arja Vähämäki

25. Suur-Saimaan Ympäriajo 1- 2.7.2017

25v_miämediaan

Mikkeli – Anttola – Puumala – Ruokolahti  – Imatra

Imatra – Lappeenranta – (Taipalsaari) – Savitaipale – Mäntyharju –

Ristiina – Mikkeli (Tori )

25.v Juhla Suur-Saimaan Ympäriajot järjestetään 1.-2.7.2017. Ajo on tarkoitettu museoajoneuvoille sekä muille museoajoneuvoikäisille (valmistusvuosi -86 tai sitä aiempi), entisöidyille tai hyvässä alkuperäiskunnossa oleville autoille ja moottoripyörille.

Ajotapahtumamme suosion takia ilmoittautumismenettely on kaksivaiheinen:

a) Pyydämme kaikkia ajoon osallistumisesta kiinnostuneita lähettämään/vahvistamaan ennakkoilmoittautumisensa 17.3.2017 mennessä. Siirry lomakkeelle Tästä

Postitse ilmoittautumisen voi tehdä osoitteella:

Suur-Saimaan Ympäriajot
Puistotie 10, 50600 MIKKELI

b) Ennakkoilmoittautumisen voi lähettää sähköpostilla, osoite: ssya25v@gmail.com.  Ilmoittautua voit myös oheisen www-sivun kautta http://miamedia.fi/mobilistit/ssya-2017/

Ajojen järjestelytoimikunta lähettää maaliskuun 25. päivään mennessä vahvistusviestin kaikille niille ajoneuvokunnille, jotka voidaan kutsua mukaan ensi kesän ajoihin. Käytännön syistä mukaan kutsuttavien ajoneuvokuntien määrä joudutaan rajoittamaan n. 280:een. Mikäli ennakkoilmoittautumisia tulee määräaikaan mennessä tätä enemmän, joutuu järjestelytoimikunta siirtämään osan SSYA 2018 -ajoihin. Kriteerinä käytetään tällöin ajoneuvonkin/-mallin runsasta edustusta. Siirto koskee nuorimpia ajoneuvoja.

Lisätietoja antavat tarvittaessa Matti Lahti, p. 0400 652 784 ja Risto Ruuskanen, p. 0500 653 570.

Etelä-Karjalan Vanhat Ajoneuvot ry & Mikkelin Mobilistit ry

Toimintasuunnitelma 2017

joulukuu 15th, 2016 by Arja Vähämäki

MIKKELIN MOBILISTIT RY

Toimintasuunnitelma 2017

1. Pidetään kuukausikokoukset joka kk:n alussa, pääsääntöisesti ensimmäisenä tiistaina Otavan vanhan hallin kerhotilassa. Kerhoiltoja järjestetään säännönmukaisesti muina tiistai-iltoina. Näinä ajankohtina kokoontuu tilanteen mukaan myös kerhon naistoimikunta.

2. Kerhon omistamat museoajoneuvot Fargo – 62, Wartburg – 64, Bedford -64 ja Chevrolet -30 pidetään liikenne- ja katsastuskunnossa ensisijaisesti harrastuspohjalla. Projekteista jatketaan Toyotan Crownin ja Donau-Sisun entistämistä. Kunnostetaan mahdollisuuksien mukaan Unimog -66 erikoisautoa siten, että sitä voidaan siirrellä omalla moottorilla.

3. Hiirolan Hallikaista ylläpidetään edelleen kerhon ja jäsenistön kaluston säilytyspaikkana.

4. Otavan vanhaa hallia käytetään kerhon ja jäsenten ajoneuvojen talvi- sekä ympärivuotisena säilytyspaikkana hallituksen määräämin ehdoin. Hallin remonttitilaa käytetään myös kerhon ajoneuvojen entisöintiin. Vuoden aikana pidetään yhdet tai useammat puutalkoot sekä tarpeen vaatiessa talvella kattolumien pudotustalkoot.

5. Rakennetaan puuliiteri n 30 m2 tontille.

6. Kerhon Wartburg henkilöauton korin hitsaus ja ruoste-estokäsittely.

7. Sähkökäyttöinen n 30 – 40 l lämmivesivaraaja Otavaan.

8. Tutkitaan mahdollisuutta uusia Otavan vanhan hallin pilarinosturi

9. Otavan uutta hallia käytetään kerhon ja kerholaisten kaluston säilytystilana.

10. Mikkelin kaupungilta vuokralla olevia Tenholankadun hallin tiloja käytetään kerhon ja sen jäsenistön kaluston säilytystiloina vuoden 2017 ajan. Tenholan hallin irtisanomisaika on 6 kk

11. Huhtikuun loppupuolella järjestetään Mikkelin Mobilistien kevätrompetori (Kasarmin Kampuksen Opiskelijoitten autojen parkkipaikka ).

12. Toukokuun aikana järjestetään perinteinen kaudenavausajelu.

13. Kurtnan rompepäiville järjestetään omakustannematka 6.-7.5. Mikkeli puiston avajaisiin ja kauden päättäjäisiin osallistutaan. Classic Motor Show:ssa Lahden messukeskuksella käydään 7. tai 8.5. ja Päijät –Hämeen rompepäiville (Lahti/ Jokimaan ravirata) lähdetään porukalla toukokuun puolivälissa. Kerholaisten veteraani-ikäisen kaluston yhteiskatsastuspäivä järjestetään Mäntyharjulla kesäkuun puolivälissä. Auton Päivään (Autoliitto) osallistutaan syyskuun alkupuoliskolla.

14. Tehdään Suomi 100 v ja moottoriajoneuvot näyttely elokuussa 2017.

15. Järjestetään mobliili-ikäisille ajoneuvoille tarkoitetut 25. Suur-Saimaan ympäriajot 1. –  2.7.17 yhteistyössä Etelä-Karjalan Vanhat Ajoneuvot ry:n kanssa.

16. Osallistutaan SAHK:n järjestämään Museoajoneuvon päivään sekä SAHK:n retkeilyajoihin alkukesän aikana.

17. Osallistutaan Kymen Kerhon järjestämään Kuninkaantien ajoon toukokuussa, Puruveden Ympäriajoon (Savonlinna) 11.6., Savon Kerhon järjestämiin Ruska-Ajoihin kesän lopussa sekä Sisä-Savon Mobilistien järjestämille Pestuumarkkinoille/Pestuuajoon syyskuun puolivälissä. Eijan ja Ollin ajoon osallistutaan elo-syyskuun aikana. Kesäkauden päätösajo järjestetään syyskuun lopussa.

18. Jatketaan yhteistyötä muiden paikallisten harrasteajoneuvokerhojen (VW Club St Michel ry ja Saimaa Vans ry ja St Michel Cruisers) kanssa. Järjestetään yhteistyössä em. kerhojen kanssa 28. St Michel Oldtimer Run –tapahtuma 1.7.2017 Visulahden matkailukeskuksen alueella.

19. Hoidetaan kerhon ja kerholaisten kalustolla hää- ym. kuljetuksia, joilla hankitaan sekä PR:ää että hiukan myös €uroja kerhon tarpeisiin.

20. Jatketaan yhteistoimintaa Mikkelin Digitointikeskuksen kanssa Mikkelin läänissä vuosina 1922 – 1968 rekisteröityjä ajoneuvoja koskevan kantakortiston saamiseksi tietokanta-ohjelmaan ja tietojen netin kautta haun mahdollistavaan muotoon.

21. Jatketaan kerhon toimialueen ajoneuvoliikenteeseen liittyvän historian taltiointia mm. tarkentamalla ja täydentämällä eri automerkkien myyntikanavista vuoden 2013-2015 aikana tehtyä koostetta ja taltioimalla muuta asiaan liittyvää tietoutta autoilun alkuvuosikymmeniltä Mikkelin läänissä.

22. Huolehditaan tiedotuksesta jäsenistölle sekä perinteisten jäsenkirjeiden ja säännönmukaisten kuukausikokouksien kautta että hyödyntäen sähköpostitiedotteita, kerhon internet-kotisivua, Miamedian alueverkkopalvelun mahdollisuuksia ja matkapuhelimen tekstiviestejä.

23. Tehdään kerhon toimintaa tunnetuksi sopivissa yleisötapahtumissa, julkisen sanan välityksellä ja mm. Suur-Saimaan Ympäriajojen yhteydessä sekä kerhon internet-sivuston avulla.

24. Otetaan osaa SAHK:n yleisiin kokouksiin ainakin virallisella edustuksella.

25. Talous: yhdistyksen jäsen- ja liittymismaksut sekä ajoneuvojen säilytyspaikkavuokrat säilytetään ennallaan. Lisärahoitusta hankitaan järjestämällä kevätrompetori sekä olemalla mukana ainakin St Michel Oldtimer Run-tapahtuman sekä Suur-Saimaan Ympäriajojen järjestämisessä.

 

Hallitus

Hyvää joulua

joulukuu 15th, 2016 by Arja Vähämäki

mm_joulu16_av

Syyskokous

marraskuu 1st, 2016 by Arja Vähämäki

10 §     YHDISTYKSEN SYYSKOKOUS

Yhdistyksen syyskokouksessa käsitellään seuraavat asiat:

  1. kokouksen avaus
  2. valitaan kokoukselle puheenjohtaja, sihteeri, kaksi pöytäkirjantarkastajaa ja kaksi ääntenlaskijaa
  3. todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
  4. vahvistetaan kokouksen työjärjestys
  5. hyväksytään yhdistyksen toimintasuunnitelma seuraavaksi kalenterivuodeksi
  6. määrätään yhdistyksen jäseniltä kannettavien liittymis- ja jäsenmaksujen suuruus seuraavaksi kalenterivuodeksi ja jäsenmaksun eräpäivä
  7. hyväksytään yhdistyksen talousarvio seuraavaksi kalenterivuodeksi.
  8. valitaan hallituksen puheenjohtaja ja muut jäsenet seuraavaksi kalenterivuodeksi
  9. valitaan kaksi toiminnan tarkastajaa ja heille kaksi varamiestä
  10. käsitellään muut kokouskutsussa mainitut asiat.

MUISSA ASIOISSA OVAT ESILLÄ:

– kevään 2017 rompetorin järjestelytoimikunnan nimeäminen

– St Michel Oldtimer Run 2017 -tapahtuman etukäteisvalmisteluista vastaavien nimeäminen

Hallituksen tietoon ei ole tullut kokouskutsun lähettämispäivään mennessä muita tässä kokouksessa käsiteltäväksi esitettyjä asioita. Kokouksen kohdassa muut esille tulevat asiat voidaan ottaa asioita esille.

Hallituksen laatimassa esityksessä toimintasuunnitelmaksi ja talousarvioksi lähdetään siitä, että Otavan tontille rakennetaan n 30 m2 suuruinen puuliiteri vuoden 2017 aikana.

Hallitus esittää talousarviossa, että varsinaisia jäseniä koskeva vuosijäsenmaksu säilytetään 50 eurona ja liittymismaksu uusien varsinaisten jäsenten osalta on 25 eurona. Perhejäsenten jäsenmaksu ehdotetaan säilytettäväksi 8 eurona. Muun SAHK:n jäsenkerhon kautta Automobiili-lehden saavien ”ulkojäsenten” osalta jäsenmaksu ehdotetaan säilytettäväksi 26 eurona. Perhe- ja ”ulkojäseniltä” ei peritä liittymismaksua.

Tervetuloa ottamaan kantaan ja tekemään päätöksiä kerhomme tulevaisuuteen liittyvistä asioista!

Mikkelin Mobilistit ry:n hallitus

Hirveä pettymys ja harmitus kääntyi voitoksi

syyskuu 1st, 2016 by Arja Vähämäki

Tämänvuotisessa Suur-Saimaan Ympäriajon Asu-ajoneuvokilpailussa lauantaina 2.7. Lappeenrannassa nähtiin 30 esitystä kolmessa eri sarjassa. Oli puhuva auto, täysin hullua meininkiä ja varsin vallattomia tarinoita.

Päätuomarina toimi Pekka Tuhkalainen Mikkelin Mobilisteista sekä vaatetusta, rekvisiittaa ja esiintymistä arvioivat Irma Mäkelä ja Riti Kähkönen. Videokuvaajana toimi Markus Häkkinen ja assistenttina Saara Vauhkonen.

palkitut16_VR

Heimarissa oli tiivis tunnelma, kun asu-ajoneuvokilpailun parhaat palkittiin. Kuvassa ammattilaisten sarjan parhaat. Kuva: Vesa Ripatti

Sarja B, vuonna 1965 ja sen jälkeen valmistuneet ajoneuvot:

1. 183 Antti Vähälä Ford Escort 1300 GT vm. 1971, Asikkala
2. 209 Tom Tanninen Saab Sonett III vm. 1973, Vantaa
3. 207 Nina Paunonen Jaguar XJ6 3.4 Series 3 vm. 1983, Imatra

Kunniamaininnan sai 13 esitystä.

Sarja A, ennen vuotta 1965 valmistuneet ajoneuvot:

1. 25 Tapani Kokki Mercedes-Benz 170 VA vm. 1952, Nakkila
2. 77 Ilkka Nuutinen Cadillac Sedan De Ville vm. 1962, Vantaa
3. 101 Sari Lepo Neckar Europa Special 4D vm. 1964, Savonlinna

Kunninamaininnan sai neljä esitystä.

Sarja AA, ”Ammattilaiset” eli vuosien 2013 – 2015 vastaavassa kisassa palkitut

1. 205 Marko Eiskonen Pontiac Firebird vm. 1983, Mikkeli
2. 250 Juha Juurikkala Citroën CC 2400 ie vm. 1983, Mäntyharju
3. 213 Anu Savolainen Cadillac Eldorado vm. 1973, Imatra

Kunniamaininnan sai neljä esitystä.

Parhaat esitykset palkittiin Ympäriajojen iltajuhlassa Heimarissa. Asu-ajoneuvokilpailuun osallistuvat saavat muistoksi dvd:n, jossa on kaikki esitykset. Kooste on lähetetty kilpailijoille.

Asu-ajoneuvokilpailu 2016 lopputulokset

Marko Eiskosen lemppari Ritari Ässä -auto

205_AA_kisa16_AV

Ammattilaissarjan voittajat nro 205 Marko Eiskonen ja Suvi Ikonen saapumassa Ritari Ässä -autollaan asu-ajoneuvokilpailuun. Kuva: Arja Vähämäki

205_arviointi_AV

Päätuomari Pekka Tuhkalainen tarkistaa ajoneuvotietoja. Cadillas vm. 1956  vaihtui viime hetkellä tähän kaunottareen. Kuva: Arja Vähämäki

Elviksen auto jäi pihalle

– Vielä perjatnaina 1.7. näytti vahvasti siltä, että Käkkylä (Cadillac vm. 1956) on ajokunnossa Suur-Saimaan Ympäriajoihin, mutta vanhojen autojen kanssa mikään muu ei ole varmempaa kuin epävarmuus, kertoivat Suvi ja Marko.

Marko kertoi, että auto on seisonut kuusi vuotta ja liikkunut vain narun perässä talvisäilöstä kesäsäilöön ja päinvastoin.

– Voi jumankekka niitä hetkiä, kun sai fiilistellä ratin takana ja päristellä, leikkiä että se oikeasti toimii. Kyllä sekin hetki vielä koittaa. Varmasti. Nyt ei enää anneta periksi. Melkein seitsemän vuotta on etsitty uutta moottoria ja osia sieltä täältä ja vähän tuoltakin. Vihdoin ja viimein ollaan siinä pisteessä, että kohta liikutaan ilman narua! Monta hikistä ja rasvaista iltaa, monta vastoinkäymistä; milloin vuoti kampiakselin takapään tiiviste, milloin oli polttoaineen saannissa vikaa, milloin mitäkin ”pientä” korjattavaa. Uusi kone, uudet osat, missä vika? Välillä jäi kone levälleen kaikkine osineen ja työkaluineen, pakko oli lähteä haukkaamaan happea ja rauhoittumaan hetkeksi. Äkkiä kiukku kuitenkin aina laantui ja uudella innolla taas pähkäilemään, miten ongelma ratkaistaan. Se on se viha-rakkaussuhde. Jännä juttu. Naisten kanssa ei ole yhtä helppoa… 😀 jatkoi Marko.

– Monen muun auton kohdalla olisi ehkä hanskat heitetty tiskiin, mutta tällä autolla on ihan erityinen paikka sydämessä (ja pihassa).

markonautot_ME

Markon museoajoneuvot. Kuva: Marko Eiskonen

– Raatona sen olen ostanut ja itse kasannut, sei ei ollut mikään lyhyt projekti. Puhutaan siis vuosista. Olen aina pitänyt Elviksestä. Sen ajan musiikki, hienot autot ja aikakausi yleisesti on aina kiehtonut. Elviksellä oli useita Kädejä ja yksi oli minusta erityisen hieno. Siitä se ajatus sitten lähti. Tämä minun vuoden 1965 Cadillac Coupe De Ville on täsmälleen samanlainen kuin Elviksellä oli. Toki pieniä eroja saattaa löytyä, kuten esimerkiksi Cadillacin merkit. Elviksellä ne oli oikeaa kultaa, minulla ei. Jossain pitää kuitenkin säästää, että säilyy palvelu kotona, eikä tarvitse autotallissa nukkua. 😀 Marko jatkaa.

– Monet illat on tullut istuttua mökin laiturilla Käkkylän sielunelämää pohtien. Ihan kyllästymiseen asti, jos emännältä kysytään. Minkäs sille voi, että tyyntä Puulaa katsoessa mieli lepää ja ongelmat ratkeaa kuin itsestään. Se siitä, hän jatkoi.

Voi sitä harmituksen määrää

Marko jatkaa kertomustaan:

– Ympäriajojen viikonloppu lähestyy uhkaavasti ja ”pikkuvikaa” löytyy vähän väliä. Niin sanottua sisäänajoa ei ehdi tehdä, jos vikoja ei saa kuntoon. Niin siinä sitten loppupelissä kävi, että aika loppui kesken ja perjantaina piti ottaa varasuunnitelma käyttöön. Kädi jää vielä kotiin ja lähdetään kiertämään Saimaata Pontiacilla. Liian iso riski lähteä ajamaan niin pitkä matka autolla, jolla ei ole ajettu moneen vuoteen ja joka on juuri saatu ajokuntoon monen pettymyksen ja vastoinkäymisen jälkeen. Sitä harmituksen määrää ei voi sanoin kuvailla!!!! Marko jatkaa.

– Ajatukset siis 60-luvulta 80-luvulle. Vermeet oli valmiina viikonloppua varten ja nyt sitten etsimään uudet vaatteet ja keksimään jotain asu-ajoneuvokilpailua varten. Eihän siitä nyt tämän takia pois jäädä! Taas vaihteeksi aika loppuu kesken ja harmituksen keskeltä pitäisi yrittää keksiä jotain asu-ajoneuvokisaan. Puolenyön maissa, kun nukkumaan käytiin, oli vieläkin auki, mitä kameralle esitetään.

Pienen pojan unelma-auto

Marko kertoi, että 80-luvulla suosiossa oli Ritari Ässä.

– Myös minun yksi lemppari ja varmaan monen muunkin pienen pojan unelma oli saada joskus oma Ritari Ässä -auto. 😀 Sitten sattui sopivasti tulemaan kohdalle ja siinä se nyt on: pienen pojan unelma-auto! Kun sillä ensimmäisen kerran kotiin tulin, oli emännän kommentti vain, että seuraavaksi sitten varmaan Barmanin auto(ko)!

– Ulkoisesti auto on rakennettu vastaamaan alkuperäistä K.I.T.T:iä. Hetken mietimme, kehtaako sillä lähteä tyylikköiden museoajoneuvojen tapahtumaan. No hitto, miksei? Onhan tämäkin jo museoiässä. 😀 Sisustaa pitää laittaa uuteen uskoon monessakin mielessä, mutta kaikki aikanaan, hän jatkaa.

Emännän idea takapenkiltä

– Lauantaiaamu ja ei vieläkään mitään ideaa. Aamukahvit huiviin ja sitten ei mennytkään kauan, kun huomasin istuvani emännän edessä tukka käkkärällä. Kai hänellä jotain ideaa oli. Siinä, kun tukkaa käherrettiin, oli ainakin se meillä selvillä, että Michael ja Bonnie, mutta mitäs sitten? Lähdettiin ajamaan kohti Lappeenrantaa. Koukattiin vain appiukko kyytiin matkan varrelta. Eipä noita ideoita ollut hänelläkään, vaikka verbaalisesti kovinkin lahjakas suupaltti on.

– Lappeenranta alkoi jo häämöttää ja kuvaukseen ei ollut kuin puolisen tuntia aikaa. Silloin ajateltiin, että antaa olla. Kun ei keksi, niin ei keksi. Harmituksen määrä on vieläkin päällimmäinen tunne molemmilla. Ei siinä mitään nasevaa juttua pysty keksimään.

– Yhtäkkiä emäntä kiljaisi takapenkiltä tarinaa tulemaan. Hetken aikaa aikaisemmin jo ihmettelin, kun oli ollut niin hiljainen koko matkan. En toki sanonut mitään asiasta, vaan nautin tilanteesta. 😀 Idea kuullosti hyvältä. Siitä se lähti aika helposti lutviutumaan omalla painollaan ja ensimmäisen kerran tuli hyvä fiilis, vaikka ”jouduttiin” lähtemään Pondella liikenteeseen.

Voitto kotiin

– Hirveä pettymys ja harmitus kääntyi kuitenkin loppujen lopuksi voitoksi kaikin puolin. Voitto asu-ajoneuvokisassa ja Ajoneuvoksen titteli. Kädi käy tällä hetkellä paremmin kuin hyvin. Big Wheelsiin sillä päästiin ja toimi kuin unelma, eikä mitään ongelmia ilmennyt. Loppu hyvin, kaikki hyvin! kertoi Marko Eiskonen heinäkuun lopulla.

mju205_VR

Sunnuntaina Mäntyharjun rastilla riitti uteliaita. Suvi ja voittopokaali kuvattavana. Kuva: Vesa Ripatti

ajoneuvos2016_ME

Asu-ajoneuvokilpailun 2016 voittaja tuore SSYA-ajoneuvos Marko Eiskonen sekä Suvi Ikonen Heimarissa. Kuva: Marko Eiskonen

Tuomareiden ajatuksia

Irma Mäkelä kertoi Ympäriajojen jälkeen että SSYA2016 Asu-ajoneuvokilpailun osanottajamäärä yllätti, koska autokuntia oli ilmoittautunut kisaan entistä enemmän. Myös sarjojen osallistujarakenne yllätti, koska ensikertalaisia, siis B-sarjan osanottajia, oli tänä vuonna eniten eli 16.

– Aikaisemmin osallistujien, eli AA-sarjan osallistujamäärä taas oli pienempi kuin koskaan aikaisemmin. Siksi ei jaettukaan siinä sarjassa perinteistä neljättä palkintoa, hän jatkaa.

Tuomarien perusteluissa nousi esille uudet ideat ja näkökulmat sekä tarinoiden monipuolisuus ja ajankuva. Autokuntien asun ja ajokin yhtenäisyys ja visuaalisuus nousivat muutamissa autoissa esille huomattavasti. Niitä puntaroitiin ja saattoivat ratkaista sijoituksenkin, kun kahdesta hyvästä piti valita toinen, hän pohtii.

– Matka-aiheisiin oli tänäkin vuonna löytynyt ihan uusia ideoita huumorilla höystettynä. Esimerkkinä näistä vaikkapa Juuso Juurikkalan ja Marko Eiskosen autojen ympärille kehitetyt tarinat. Juuri näitä uusia näkökulmia toivotaan, niin kesäisen hauskoja kuin ”lavatanssimatkat” ovatkin, Irma jatkaa.

Kaiken kaikkiaan osanottajien innostuneisuus ja paneutuminen kilpailuun lämmitti tuomariston mieltä ja antoi uskoa tulevien vuosien jutuille.

– Ja nuori mopotyttö valloitti tuomarit, vaikkei sijoitusta asu-ajoneuvokilpailussa vielä tullutkaan, tiivisti Irma Mäkelä.

 

 

Arja Vähämäki

 

 

Päijät-Häme Ajo

elokuu 31st, 2016 by Arja Vähämäki
paijathameajo_RM

Kaksi Ruotsin rautaa rinnakkain. Meidän puna/valkoinen Amazon vm. 1959 ja tervakoskelaisen Jari Oinosen omistama harvinainen Amazon S vm. 1960. Oinonen sijoittui kolmanneksi F luokassa.

Puruveden ympäriajojutun yhteydessä mainitsin että tänä kesänä oli toinenkin erinomaisesti järjestetty ajotapahtuma ja se oli Päijät-Hämeen Mobilistien järjestämä Päijät-Häme Ajo.

Automobiili-lehdessä on jo julkaistu perusteellinen juttu näistä ajoista, joten en kirjoita siitä yksityiskohtaisemmin tällä palstalla.

Ajojen lähtö- ja maalipaikkana toimi luonnonkaunis Vääksyn kanavapuisto, jossa myös tapahtuu vuosien varrella valtavan suosion saanut Vääksyn mobilisti-ilta. Eri vuosikymmenen autoille oli jo etukäteen ilmoitettu kokoontumispaikka ja näin järjestys säilyi erinomaisesti.

Vääksystä lähdettäessä reitti suuntautui Kalkkisten, Vesivehmaan ja Paimelan kautta Lahden satamaan, jossa oli lounastauko Sibeliustalon ravintolassa.

Lahdesta matka jatkui Hollolan kirkonkylän kautta Viitailaan ja sieltä takaisin Vääksyyn.

Tehtävärasteja hoitamaan oli valjastettu paikallisia kyläyhdistyksiä ja autojen merkkikerhoja. Tämä takasikin, että rastitehtävät olivat etityisen vaikeita. Mutta niin kuin Oy Veikkaus Ab sanoo: ”Jos et veikkaa, et voi voittaa”. Niinpä meidänkin autokunta veikkasi ja joitakin asioita myös tiesi. Se tuotti kolmannnen sijan luokassamme ja yleiskilpailun seitsemännen.

Sateinen sääkään ei latistanut ajoreitin upeita maisemia ja erittäin paljon katselijoita oli vilkuttamassa reitin varrella.

Koska autokunnallamme ei ollut tilaisuutta jäädä palkintojen jakoon asti, luovutti Päijät-Hämeen mobilistien puheenjohtaja Antti Vähälä henkilökohtaisesti palkintomme Suur-Saimaan ajojen yhteydessä.

Palkinnot olivatkin todella erikoisia, sillä koskaan aikaisemmin en ole joutunut itse kokoamaan saamaani palkintoa. Kaikki palkinnot oli suunniteltu Lahden Ammattikorkeakoulun Muotoluinstituusissa ja ne oli valmistettu Pelaser Oy:ssä.

Ruostumattomaan teräslevyyn oli laser-tekniikalla poltettu erilaisia kuvioita ja meidän levystä muodostui lopulta henkilöauto.

Jostakin syystä Volvo-kuljettajat menestyivät näissä ajoissa erinomaisesti. Luokassa 60-69 kolme ensimmäistä palkintoa menivät Volvo-kuljettajille ja me luokassa 40-59 saimme Amazonilla kolmannen sijan.

Päijät-Hämeen Mobilistit olivat paneutuneet tehtäväänsä perusteellisesti ja se näkyi kaikessa toiminnassa. Mielestäni nämä olivat SA-HK:n parhaat kokoontumisajot, joihin olen osallistunut.

 

Raimo Mustonen

 

 

 

 

SSYA2016-tulokset ja kuvagallerioita

elokuu 1st, 2016 by Arja Vähämäki
174_juhanipietikainen_AV

174 Juhani Pietikäinen Mikkelin Mobilistit voitti 24. Suur-Saimaan Ympäriajon 2016. Kuva: Arja Vähämäki

SSYA2016 tarkistetut tulokset:

Lue lisää Mikkelin Mobilistien kotisivulta

SSYA2016 tarkistetut lopputulokset

Yleiskilpailu 2016
Luokka 1
Luokka 2
Luokka 3
Luokka 4
Luokka N, MP ja H

Asu-ajoneuvokilpailu:

Asu-Ajoneuvo 15.8.2016

Kuvagallerioita:

Aki Vuorinen

Pitkä Nieminen

Tuomo Himmanen

Ryhmä SSYA2016 Facebookissa:

24.Suur-Saimaan Ympäriajo. 2.-3.7.2016 Julkinen ryhmä

Kirjaudu! Kuvia ja linkkejä lisää.

II Puruveden Ympäriajo

kesäkuu 23rd, 2016 by Arja Vähämäki

jupit_RM

Jupin pariskunta Naarajärveltä ja Chevrolet 1927 olivat ajojen kuvatuimpia.

Alkukesällä meitä Mobilisteja on hemmoiteltu parilla erinomaisesti järjestetyllä mobilistitapahtumalla.

11.6. starttasi II Puruveden Ympäriajo Savonlinnasta. Ilahduttavasti viime vuonna aloittanut ajotapahtuma oli kehittynyt entistä paremmaksi. Toinen tapahtuma oli Päijät-Hämeen Mobilistien jäsrjestämä SA-HK:n valtakunnallinen ajotapahtuma, joka sekin oli eräs parhaimmista, joihin olen osallistunut. Mutta palataan siihen myöhemmin.

II Puruveden ympäriajosta tuli kerralla suosittu, sillä osanottajien määrä kasvoi viime vuodesta yli viidelläkymmenellä.

Uusi reittivalinta Savonlinnasta Kerimäelle oli erinomainen ratkaisu, sillä hyväkuntoisen sivutien varrella oli kauniita maisemia ja muita liikkujia vähän. Ennakkotiedotus oli mennyt hyvin perille, sillä katselijoita oli reitin varrella paljon. Uutta oli myös pieni koukkaus Kesälahden keskustan kautta, joka sijaitseen n. 3 km kuutostien sivussa.

Varsinainen pointti sijaitsi maalipäässä Savonlinnassa. Ajojen järjestäjät olivat saaneet pysäköintitilaa maaliin tuleville autoille Savonlinnan pääkadulta Olavinkadulta, joka oli muutettu klo 12-17 kävelykaduksi. Sen varrelle voitiin parkkeerata vinopysäköintiin paljon autoja, joita savonlinnalaiset sankoin joukoin tulivat ihailemaan.

kaunotar_RM

Volvoon ihastunut kaunotar Olavinkadulta.

Ja kun Volvolla ajaa, ei juttukavereista ole puutetta. Olen kuullut useita tarinoita rallivolvoista ja niiden virityksistä. Olen kuullut juttuja Göteborgin tehtaalla tehdyistä etupalkin piilovahvennuksista ja tarinoinut eläkkeellä olevan rovaniemeläispoliisin kanssa 444 mallin toimivuudesta Lapin pakkasissa jne. Savonlinnassa luokseni tuli kaveri, joka oli ollut aikoinaan Volvon tehtaalla liukuhihnan ääressä tekemässä juuri tällaisia PV 544 malleja, kuin minulla. Liukuhihnalla valmistuvasta autosta kokoonpanijat näkivät mihin maahan kulloinkin valmistuva auto oli menossa. Suomalaiullasten työntekijöiden keskuudessa oli kuulemma kirjoittamaton sääntö, että Suomeen menevät Volvot kasattiin aina tavallista huolellisimmin!

Olavinkatu oli mustanaan väkeä tutustumassa ympäriajoon osallistuviin autoihin ja tuona päivänä koko Savonlinna oli virittäytynyt alkavaan kesään, sillä Suomen Virallinen Kesän Avaus tapahtui myös siellä. Kaikki nämä järjestelyt osoittivat sevästi, kuinka erinomainen yhteistyö vallitsee ajojen järjestäjien, kaupungin viranomaisten ja liike-elämän kesken.

Kiitokset erinomaisesta ajotapahtumasta!

Raimo Mustonen

Mikkelin Mobilistit ry