Toimintakertomus vuodelta 2015

1. Yleistä

Yhdistyksen asukkaille suunnattu toiminta noudatti totuttuja linjoja. Toimintaa suunnattiin erityisesti lapsille.

2. Hallitus ja toimihenkilöt

Hallituksessa ovat toimineet: Seppo Kiiski (pj). Heikki Öhman (vpj), Saara Ryhänen (siht), Arja Vähämäki (mediavastaava), Tuomo Malinen (rah.hoit), Ulla Kelohonka ja Mikko Nurhonen. Hallitus kokoontui viisi kertaa vuoden 2015 aikana.

Toiminnan tarkastajana on toiminut Esa Pietiläinen varalla Matti Saksa.

Hallituksen nimeämään Landeninmäen perinnetalotyöryhmään ovat kuuluneet: Saara Ryhänen, Heli Vehkaoja, Leena Haapasaari ja Anne Peltola.

3. Jäsenistö

Seurassa oli vuoden lopussa 67 varsinaista ja 8 kannattavaa jäsentä.

4. Toiminta

1. Vuosikokous pidettiin 22.3.2015 klo 16.00 EVPK:n talolla. Ennen varsinaista kokousta keskusteltiin koirapuiston perustamisesta Emolan alueelle. Hanke ei saanut kannatusta ja se päätettiin haudata ainakin toistaiseksi.

Kokoukseen osallistui 10 henkilöä.

2. Varsinainen toiminta

Tapahtumat

17.2. Rouhialan koulun laskiaisrieha. Seura järjesti rastin, jolla esiteltiin iglun rakentamista erityisesti tarkoitusta varten valmistetun muotin avulla. Puolessatoista tunnissa saatiin aikaan kaksi harkkokerrosta noin kolme metriä halkaisijaltaan olevaan igluun.

8.3.talvisunnuntai. Perinteiset lasten hiihtokilpailut järjestettiin EVPK:n avustamana. Kilpailuun osallistui vain kuusi tyttöä ja kolme poikaa täydellisessä vesikelissä.

24.8.elokuun risteily. Normaali elokuun ilta vaihdettiin kahden tunnin risteilyyn m/s Jaarlilla. Seura kustansi jäsenten osuuden, ulkopuolisilta perittiin nimellinen maksu. Menomatkalla Jorma Tiitinen Mikkelin oppaista kertoi reitin varren historiasta sekä Saimaan suojelusta. Paluumatkalla takakannella matkalaisia viihdytti NURNAS-yhtye. Risteilyyn osallistui leppeässä loppukesän säässä 29 jäsentä ja 9 ulkopuolista henkilöä.

29.11.klo18.00.syttyivät joulun valot Rouhialan seurakuntakodin aukiolla. Sytytyspuheen piti Emolan seuran varapuheenjohtaja Heikki Öhman. Seurakunnan tervehdyksen esitti pastori Hilveliisa Ukkonen ja yhteislaulut johti kanttori Suvi Tirronen. Joulupukkina esiintyi Jere Lauha. Emolan seura tarjosi yleisölle lämmintä mehua ja pipareita. Kauneimpia joululauluja oli seurakuntasalissa laulamassa kanttori Huhtasen johdolla noin kolmekymmentä emolalaista. Ulkona valoja sytyttämässä kävi runsaat sata henkilöä.

Muu toiminta

Mikkeli siistiksi, roskat pois –kampanja

Mikkelin kaupunki, YIT ja Työpajat järjestivät siivouskampanjan 4.5.-17.5.2015. Emolassa pidettiin kampanjaan liittyvät talkoot 13.5. Landeninmäen pihapiirin haravoimisen merkeissä. Sateisessa säässä kaksi talkoolaista sai haravoitua noin kolmanneksen piha-alueesta.

Jättipalsamin kitkemistalkoot

Hauskankadun ja Rokkalanjoen välisen puistokaistan jättipalsamiesiintymä on heikentynyt vuosi vuodelta. Kesällä 2015 jättipalsamia kitkettiin yhtenä päivänä heinäkuussa ja yhtenä päivänä elokuussa, molemmilla kerroilla kasvijätettä kertyi jätesäkillinen. Sitkeä torjunta on siis tuottanut hyvin tulosta, kun vertaa sitä talkoiden aloittamisen 16 säkilliseen.

Landeninmäen perinnetalotoiminta vuonna 2015

24.6. talossa vieraili 31 sveitsiläistä metsänhoitajaa. Taloa ja Emolaa esitteli Seppo Kiiski.

15.6. – 3.7. talossa toimi kolmen yläkoululaisen tytön ylläpitämä kahvila ”Kikatti” arkipäivisin klo 13-18. Kahvilassa kävi sen toiminta-aikana noin 190 asiakasta.

2.8. Emolan seuran hallituksen kokous

21.9. Mikkelin pelastakaa lapset ry:n koululaisten iltapäiväryhmä tutustui taloon ja pihaan. 18 lasta ja kaksi ohjaajaa.Taloa esitteli Seppo Kiiski ja pihapiiriä kasvilavoineen Leena Haapasaari.

18.9. Saara ja Mikko niittivät piha-alueen.

26.9. Emolan seuran syystapahtumaan osallistui seitsemän henkilöä (puuritilöiden poisto, puistoalueen raivausta ja kukkalaatikoiden kunnostusta)

13.10. Leena Haapasaari esitteli taloa vierailleen.

9.11. talo laitettiin talvikuntoon ja ikkunaluukut suljettiin.

Tiedotus

Toiminnasta on tiedotettu jakamalla joka talouteen tiedote neljä kertaa vuoden aikana. Lisäksi on käytetty Miämediaa, kauppojen ilmoitustauluja ja vähäisessä määrin paikallisradiota ja lehtien menovinkkipalstoja.

Muistamiset ja huomionosoitukset

Vuoden hatsinalaiseksi valittiin mainosalan yrittäjä ja elokuvan tekijä Jesse Haaja, jonka toimitilat ovat Emolassa.

5. Talous

Yhdistyksen talous on perustunut jäsenmaksuihin sekä kaupungin avustukseen. Tilinpäätös, joka osoittaa 30,24 euron ylijäämää, on liitteenä.

Comments are closed.